Rozporządzenie nr 785/2004, które weszło w życie 30 kwietnia 2005 r. nakłada na przewoźników lotniczych i niekomercyjnych operatorów statków powietrznych minimalne wymogi ubezpieczeniowe w odniesieniu do odpowiedzialności za pasażerów, bagaż, ładunek oraz osoby trzecie.
Rozporządzenie dotyczy wszystkich przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych dokonujących loty w granicach terytorium UE, lotów na to terytorium lub z niego, oraz lotów nad tym terytorium, z wyjątkiem państwowych statków powietrznych, modeli statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 20 kg, maszyn latających o starcie pieszym, balonów na uwięzi, latawców i spadochronów. Ten sposób sformułowania rozporządzenie ustanawia równe zasady dla wszystkich operatorów statków powietrznych pochodzących z Europy i z krajów trzecich, dokonujących przewozów w granicach Wspólnoty oraz na jej terytorium lub z niego.
Podstawową zasadą rozporządzenia jest wymóg ubezpieczenia wszystkich przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych w zakresie szczególnej odpowiedzialności lotnictwa w odniesieniu do pasażerów, bagażu, ładunku i osób trzecich; ryzyko podlegające ubezpieczeniu obejmuje wojnę i terroryzm.
Od momentu wejścia w życie rozporządzenia zostały zwołane cztery spotkania doraźnej grupy ds. ubezpieczeń z przedstawicielami państw członkowskich i branży w celu omówienia rozwoju sytuacji na rynku. W dniu 21 września 2007 r. rozpoczęły otwarte konsultacje w celu uzyskania od zainteresowanych stron uwag na temat funkcjonowania rozporządzenia nr 785/2004.
Komisja Europejska przygotowała niniejsze sprawozdanie z funkcjonowania rozporządzenia nr 785/2004 trzy lata po jego wejściu w życie, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia.
***
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią sprawozdania oraz uprzejmie prosimy o wszelkie uwagi.
Treść sprawozdania z funkcjonowania Nr 785/2004 w języku polskim
pobierz plik 218.50 Kb
Treść sprawozdania z funkcjonowania Nr 785/2004 w języku angielskim
pobierz plik 209.50 Kb