Aktualności
-
Nowe wymagania EASA w zakresie CS-HPT-DSN
Uprzejmie informujemy, że na stronie internetowej Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zamieszczone zostały nowe regulacje w zakresie wymagań certyfikacyjnych (CS) oraz materiałów zawierających wytyczne (GM) do projektowania naziemnych lotnisk dla śmigłowców (VFR), zlokalizowanych na lotniskach objętych wymaganiami rozporządzenia UE 2018/1139 (CS-HPT-DSN).
czytaj więcej30.05.2019 Aktualizacja: 30.05.2019
-
Zgłaszanie naruszeń z zakresu Kultury Sprawiedliwego Traktowania (Just Culture)
W związku z wejściem z dniem 1 kwietnia 2019 r. w życie tzw. „noweli unijnej” ustawy Prawo Lotnicze (art. 21 ustęp 2 pkt 15 lit. e) uprzejmie zawiadamiamy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego jest w myśl art. 16 ust. 12 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. „w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych” organem odpowiedzialnym za wykonanie ust. 6, 9 i 11 przedmiotowego rozporządzenia.
czytaj więcej28.05.2019 Aktualizacja: 31.05.2019
-
Zmiana procedury rozpatrywania skarg pasażerów od 1 kwietnia 2019 r.
Informujemy, że w związku z nowelizacją ustawy Prawo lotnicze zmieniła się procedura rozpatrywania skarg pasażerów. Zgodnie z nowymi przepisami Prezes Urzędu (Komisja Ochrony Praw Pasażerów), nie rozpatruje już skarg pasażerów na odwołany/opóźniony lot lub odmowę przyjęcia na pokład. Wszystkie wnioski (skargi) złożone według starej procedury po 31 marca 2019 roku nie będą rozpatrywane z uwagi na brak podstawy prawnej.
Procedura rozpatrywania skarg
Zgodnie z nowymi przepisami pasażer, którego lot został np. odwołany lub opóźniony w pierwszej kolejności powinien złożyć reklamację do przewoźnika. Linia lotnicza ma 30 dni na odpowiedź.
Po tym terminie pasażer, który nie otrzymał odpowiedzi lub była ona dla niego niesatysfakcjonująca, może złożyć wniosek w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu do Rzecznika Praw Pasażerów lub skorzystać z drogi sądowej.
Rzecznika Praw Pasażerów, który rozwiązuje spory pasażerów w trybie znowelizowanej ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze oraz ustawy z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich powołał z dniem 1 kwietnia 2019 r. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Rzecznika pod adresem: http://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl
Jednocześnie informujemy, że przewoźnicy lotniczy w przypadku nieregularności w lotach (odwołania/opóźnienia) mają obowiązek poinformowania pasażerów o przysługujących im prawach. Informacje te mogą Państwo również znaleźć na lotnisku lub stronach internetowych linii lotniczych oraz lotnisk.
26.07.2019 Aktualizacja: 26.07.2019
-
Zmiana godzin obsługi klientów Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych
Rejestr Cywilnych Statków Powietrznych z uwagi na braki kadrowe od dnia 23 maja 2019 r. do odwołania będzie czynny dla interesantów w godzinach od 8.15 do 12.00. Prosimy o składanie dokumentów oraz kontakt telefoniczny w tych godzinach. Za powstałe niedogodności przepraszamy.
17.05.2019 Aktualizacja: 17.05.2019
-
Wskaźniki SPIs za I kwartał 2019 roku dla podmiotów lotniczych objętych obowiązkiem monitorowania poziomu bezpieczeństwa
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w zakładce „Zarządzanie Bezpieczeństwem” został opublikowany Załącznik A do Krajowego Planu Bezpieczeństwa 2018 – 2021 (KPB 2018) – „Zestawienie wartości SPIs z kwartalnym i miesięcznym podziałem.”
Zestawienie zawiera wartości SPIs (Safety Perfomance Indicators) wyliczone jako średnie z poszczególnych danych przekazanych przez podmioty lotnicze: ADR, ATO, OPS, AHAC i ATM. Dane obejmują I kwartał 2019 r. tj. styczeń – luty - marzec 2019 r. i są podane w formie tabelarycznej i wykresów.
Indywidualne wartości SPIs pozyskane od podmiotów lotniczych nie podlegają publikacji zgodnie z pkt. (20) preambuły Rozporządzania Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych.
Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w zakładce SPIs.17.05.2019 Aktualizacja: 02.07.2019
-
Nowa funkcjonalność w CBZ - Multikonta
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom organizacji lotniczych zarejestrowanych w Centralnej Bazie Zgłoszeń (CBZ), od dzisiaj istnieje możliwość założenia dodatkowych kont w systemie CBZ w ramach jednej i tej samej organizacji. Tym samym, każdy podmiot może posiadać kilka kont z różnymi loginami (i hasłami do nich). Poprzez multikonto można wysyłać zgłoszenia w imieniu organizacji (tak jak przez konto główne) oraz jest zapewniony podgląd do wszystkich już zgłoszonych zdarzeń w CBZ w ramach organizacji (także tych wysyłanych z konta głównego lub innych multikont).
Zakładanie multikont odbywa się poprzez wysłanie na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.:
- nazwy organizacji, która chce założyć multikonto
- proponowanej nazwy multikonta (może być dowolna np. inicjały pracownika, nazwa stanowiska itp.)
- e-mail multikonta, na który przyjdzie token do autoryzacji.Powiadomienia o wszelkich zmianach w zgłoszeniach (np. kwalifikacje PKBWL, uwagi ULC itp.) nadal będą przychodzić na adres e-mailowy konta głównego danej organizacji.
16.05.2019 Aktualizacja: 16.05.2019
-
Informacja dla Klientów Komisji Ochrony Praw Pasażerów
W związku z ogromną ilością zapytań dotyczących ustalenia statusu skarg składanych na przewoźników do Komisji Ochrony Praw Pasażerów, uprzejmie informujemy, że z uwagi na rekordową liczbę skarg, które wpłynęły do KOPP i na ograniczone zasoby kadrowe, znacznie wydłużył się czas ich rozpatrywania.
Aktualny czas oczekiwania na zarejestrowanie skargi to ok. 3 miesiące, natomiast czas rozpatrzenia skargi to kolejne 6 miesięcy.
Dokładamy wszelkich starań, by rozpatrywać sprawy i udzielać Państwu informacji możliwie najszybciej. Jednakże prosimy w tym zakresie o wyrozumiałość i cierpliwość. Każda sprawa rozpatrywana jest indywidualnie, a w niektórych przypadkach konieczne są szczegółowe wyjaśnienia i opinie ekspertów, co dodatkowo wpływa na czas rozpatrywania skarg. Jednocześnie informujemy, że sprawy rozpatrujemy według kolejnosci zgłoszeń.
14.05.2019 Aktualizacja: 14.05.2019
-
Informacja z Wydziału Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych
Uprzejmie informujemy, że w dniu 15 maja 2019 r. Wydział Rejestru Cywilnych Statków Powietrznych będzie czynny do godziny 13:00.
Za powstałe niedogodności przepraszamy.14.05.2019 Aktualizacja: 14.05.2019
-
Nowa infolinia dla Klientów Komisji Ochrony Praw Pasażerów oraz Rzecznika Praw Pasażerów: 222 692 600 czynna w godz. 9.00-13.00 od poniedziałku do piątku
Nowa infolinia dla Klientów Komisji Ochrony Praw Pasażerów oraz Rzecznika Praw Pasażerów: 222 692 600 czynna w godz. 9.00-13.00 od poniedziałku do piątku.
09.05.2019 Aktualizacja: 24.06.2019
-
Szkolenie dla instruktorów UAVO
Informujemy, że w dniach 28-29 maja 2019 roku w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbędzie się szkolenie dla instruktorów posiadających uprawnienia poniżej 1 roku, podczas którego omówione zostaną zasady egzaminowania wewnętrznego kandydatów ubiegających się o uzyskanie świadectwa kwalifikacji z uprawnieniami UAVO VLOS <5kg.
czytaj więcej07.05.2019 Aktualizacja: 09.05.2019
Strona 6 z 25