Aktualności
- Szczegóły
Polska została wybrana do Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO – International Civil Aviation Organization), najważniejszej międzyrządowej organizacji lotniczej na świecie.Wybory odbyły się 30 września 2025 roku w Montrealu, podczas 42. Sesji Zgromadzenia ICAO. Dzięki poparciu aż 152 państw członkowskich, Polska dołącza do grona 36 państw, które w latach 2025-2028 będą współkształtować kierunki rozwoju oraz zasady funkcjonowania światowego lotnictwa cywilnego w tej wyspecjalizowanej agencji ONZ. To wyraz najwyższego uznania dla naszego zaangażowania i dotychczasowego wkładu w zapewnienie bezpieczeństwa i rozwoju globalnego transportu lotniczego. Funkcję Stałego Przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie ICAO na lata 2025-2028 obejmie Mateusz Bączkowski.
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujmy, że producent chcąc nadać klasę BSP musi spełnić odpowiednie wymogi i standardy techniczne w ramach procesu oceny zgodności. W przypadku nadania klasy C0 producent może skorzystać np. z normy ASD-STAN 4709-001, która dopuszcza w klasie C0 (i C1) różnicę w wadze wynoszącą ±3%.
- Szczegóły
Urząd Lotnictwa Cywilnego, we współpracy z partnerami branżowymi i naukowymi, 15 września zakończył kampanię informacyjno-edukacyjną „Włącz tryb pasażera z klasą”. Jej celem było zwiększenie świadomości pasażerów w zakresie kultury podróżowania, odpowiedzialności oraz konsekwencji niewłaściwych zachowań w przestrzeni lotniskowej i na pokładach samolotów.
W badaniu ankietowym, przeprowadzonym w ramach kampanii, udział wzięło ponad 1500 osób. Wyniki pokazały, że:
pasażerowie w zdecydowanej większości znają zasady oraz konsekwencje ich łamania, najczęściej wskazywane problemy to palenie w miejscach niedozwolonych, nieodpowiedzialne żarty o materiałach wybuchowych oraz głośne i agresywne zachowania, 32% respondentów doświadczyło zakłóceń lotu spowodowanych incydentami, badani oczekują bardziej stanowczych reakcji wobec osób łamiących zasady - zarówno w formie odmowy wejścia na pokład, jak i wysokich kar finansowych.Pełen raport z badania, opracowany przez prof. dr hab. Barbarę Wiśniewską-Paź z Uniwersytetu Wrocławskiego (Centrum Studiów i Edukacji na rzecz Bezpieczeństwa), jest dostępny do pobrania: RAPORT (PDF).
- Szczegóły
Informujemy, że komputerowe sesje egzaminacyjne w październiku odbędą się w dniach 7-17 października 2025 r. w Warszawie oraz w dniach 21-31 października 2025 r. w Chełmie.
Sesje odbywać się będą w godzinach: 9.00-15.00.Rezerwacje na sesje zostaną uruchomione 29 września 2025 r. o godz. 9.00, dla obu lokalizacji.
Do egzaminów w sesji w październiku w Warszawie będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja w październiku jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu - w dniach 7-17 października 2025 r. osoby bez rezerwacji - w dniach 7-16 października 2025 r.Do egzaminów w sesji w październiku w Chełmie będą mogły przystąpić:
osoby posiadające rezerwację oraz osoby, dla których sesja w październiku jest ostatnią sesją, w której mogą wziąć udział w ramach rozpoczętego egzaminu – w dniach 21-31 października 2025 r. osoby bez rezerwacji - w dniach 21-30 października 2025 r.
- Szczegóły
W dniach 17-18 września br. w Warszawie odbyły się negocjacje dotyczące Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Hongkongu, Specjalnego Regionu Administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowej, w sprawie komunikacji lotniczej.
Podczas spotkania delegacje obu stron uzgodniły projekt Umowy. Po jej podpisaniu i wejściu w życie dokument stworzy podstawy prawne do uruchomienia i wykonywania regularnych przewozów lotniczych między Polską a Hongkongiem.
- Szczegóły
W dniach 9-10 września 2025 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego gościł delegację Rumunii, w tym Dyrektora Generalnego Lotnictwa Cywilnego Rumunii, pana Nicolae Stoicę. Wizyta była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i pogłębienia współpracy pomiędzy polską i rumuńską administracją lotniczą.
Podczas wizyty poruszono tematy dotyczące aktualnych wyzwań międzynarodowego lotnictwa cywilnego, zbliżającego się 42. Zgromadzenie ICAO oraz wyborów do Rady ICAO. Spotkania umożliwiły pogłębienie relacji i zacieśnienie współpracy w kluczowych obszarach związanych z bezpieczeństwem, m.in. poprzez wymianę doświadczeń Rumunii w zakresie certyfikacji systemów Remote Towers oraz omówienie wspólnych działań w ramach Środkowoeuropejskiej Grupy Rotacyjnej (CERG), której przewodnictwo obecnie sprawuje Rumunia.
Spotkania pozwoliły wspólnie wypracować pomysły na dalszą współpracę i pogłębienie relacji w kluczowych obszarach lotnictwa cywilnego. Urząd Lotnictwa Cywilnego liczy na kontynuację owocnych inicjatyw i dalszy rozwój partnerstwa z Rumunią.
- Szczegóły
- Szczegóły
Szanowni Państwo,
w związku z naruszeniami przestrzeni powietrznej, do których doszło w nocy z 9 na 10 września 2025 r., w godzinach nocnych wprowadzono czasowe ograniczenia w jej wykorzystaniu, co wiązało się z częściowym zamknięciem przestrzeni powietrznej. Działania te zostały podjęte w celu zapewnienia bezpieczeństwa operacji lotniczych.
Obecnie operacje lotnicze w polskiej przestrzeni powietrznej zostały wznowione w godzinach porannych, jednak w ciągu dnia mogą nadal występować utrudnienia w ruchu lotniczym.
Pasażerów prosimy o:
bieżące sprawdzanie statusu lotów na stronach internetowych i w mediach społecznościowych portów lotniczych, kontakt z przewoźnikami lotniczymi w sprawie szczegółowych informacji dotyczących poszczególnych połączeń, śledzenie oficjalnych komunikatów publikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz inne instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego.Dziękujemy za wyrozumiałość.
- Szczegóły
10 września 1982 r., dokładnie 43 lata temu, eksperymentalny naziemny komponent systemu Cospas-Sarsat został zlokalizowany w kanadyjskiej Ottawie. Odebrał sygnał niebezpieczeństwa nadany na częstotliwości 121,5MHz przez pokładowy nadajnik sygnału niebezpieczeństwa statku powietrznego (ELT).
Sygnał pochodził z samolotu Cessna 182, który uległ wypadkowi w górach Kolumbii Brytyjskiej podczas poszukiwań innego zaginionego dwa miesiące wcześniej statku powietrznego.
Aktywacja nadajnika ELT i odebranie sygnału niebezpieczeństwa uruchomiły akcję poszukiwawczo-ratowniczą z wykorzystaniem systemu Cospas-Sarsat. Dzięki niej udało się uratować pilota i dwóch pasażerów. Była to pierwsza akcja poszukiwawczo-ratownicza, wspomagana przez system Cospas-Sarsat.
Obecnie Cospas-Sarsat - międzynarodowy satelitarny system poszukiwania i ratownictwa - zrzesza 45 państw członkowskich, w tym 2 organizacje współpracujące. Operacyjnie system obejmuje 64 satelity i 135 komponentów naziemnych, w tym 32 Centra Kontroli Misji.
W 2024 r. system Cospas-Sarsat wspomógł co najmniej 1 171 akcji ratowniczych, podczas których uratowano 3 211 osób. Łącznie, od września 1982 r. do grudnia 2024 r. system został wykorzystany w 21 054 akcjach ratowniczych, ratując życie co najmniej 66 956 osób.
Polska, jako Państwo-Użytkownik, jest członkiem Cospas-Sarsat od 16 września 2005 r.
- Szczegóły
Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego potwierdziła, że loty FPV mogą być wykonywane w całej kategorii otwartej – w podkategoriach A1, A2 i A3, a także w ramach:
krajowego scenariusza standardowego NSTS-01, działalności stowarzyszenia lub klubu modelarstwa lotniczego, posiadającego stosowne zezwolenie i określającego zasady wykonywania lotów.