Aktualności
- Szczegóły
31 lipca 2025 r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Dyrektor Polskiego Centrum Akredytacji - Lucyną Olborską a Prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego - Julianem Rotterem, dotyczące nadzoru nad jednostkami oceniającymi zgodność systemów bezzałogowych statków powietrznych.
Wspólne działania PCA i ULC umożliwią akredytację oraz notyfikację do Komisji Europejskiej polskich podmiotów oceniających zgodność tych systemów z normami unijnymi.
To ważny krok dla polskiej branży BSP, który otwiera nowe możliwości dla krajowych producentów bezzałogowców. Dzięki wdrożeniu tego procesu przez PCA i ULC, polskie firmy będą mogły potwierdzać zgodność swoich produktów z normami UE bez konieczności korzystania z zagranicznych jednostek, co dotąd było możliwe jedynie w czterech państwach członkowskich.
- Szczegóły
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w zakładce „Zarządzanie Bezpieczeństwem” został opublikowany Załącznik B do Krajowego Planu Bezpieczeństwa 2025 – 2027 (KPB 2025) – „Zestawienie wartości SPIs z podziałem miesięcznym”.
Zestawienie zawiera wartości SPIs (Safety Perfomance Indicators) wyliczone jako średnie z poszczególnych danych przekazanych przez podmioty lotnicze: ADR, ATO, OPS, AHAC i ATM.
Dane SPIs są podane w formie wykresów obejmujących okres styczeń 2023 – czerwiec 2025.
Indywidualne wartości SPIs pozyskane od podmiotów lotniczych nie podlegają publikacji zgodnie z pkt. (20) preambuły Rozporządzania Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych.
Więcej informacji na ten temat znajdą Państwo w zakładce SPIs.
- Szczegóły
Informujemy, że w dniach 1 sierpnia – 8 sierpnia 2025 r. Jednostka Terenowa w Poznaniu będzie nieczynna, natomiast biuro w Delegaturze Północno-Zachodniej w Gdańsku będzie nieczynne 31 lipca 2025 r. Przepraszamy za utrudnienia. W sprawach pilnych prosimy o kontakt z Punktem Obsługi Klienta w Warszawie.
Jednocześnie przypominamy, że wnioski lub pisma mogą być również wysłane za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej – ePUAP, bądź wysłane drogą pocztową na adres: ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa.
Za powstałe niedogodności przepraszamy.
- Szczegóły
Urząd Lotnictwa Cywilnego, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych, Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, Enter Air, Polskimi Portami Lotniczymi S.A., Strażą Graniczną oraz Uniwersytetem Wrocławskim, rozpoczyna ogólnopolską kampanię informacyjno-edukacyjną poświęconą problemowi niezdyscyplinowanych pasażerów lotniczych.
Kampania „Włącz tryb pasażera z klasą” ma na celu podniesienie świadomości pasażerów w zakresie konsekwencji niewłaściwych zachowań, promowanie kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej, a także ograniczenie liczby incydentów zakłócających bezpieczeństwo i komfort lotów.
Od kilku lat Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje niepokojący wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów, spowodowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wskazuje, że wandalizm widoczny na ulicach przenosi się również na pokłady statków powietrznych, gdzie agresja i przemoc fizyczna wobec współpasażerów, członków załóg oraz pracowników lotnisk stają się realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa.
Najczęstsze nieakceptowalne zachowania to:• nieodpowiedzialne żarty o posiadaniu materiałów wybuchowych,• przemoc fizyczna i słowna wobec współpasażerów i członków załogi, • niewykonywanie poleceń załogi, np. niezapinanie pasów, palenie papierosów, nieprawidłowe rozmieszczenie bagażu,• nadmiearne spożycie alkoholu.
Zgodnie z art. 210 ust. 1 pkt 5a ustawy Prawo lotnicze, pasażer podający fałszywą informację o posiadaniu broni lub materiałów niebezpiecznych popełnia wykroczenie. Może to skutkować odmową wejścia na pokład, mandatem karnym, a w skrajnych przypadkach np. kosztami przymusowego lądowania.
Kampania realizuje również zalecenia międzynarodowych organizacji lotniczych, które od lat podkreślają znaczenie edukacji pasażerów, jako skutecznego narzędzia ograniczania incydentów m.in. na pokładach samolotów. Przekaz kampanii, oparty na czytelnych komunikatach i pozytywnym systemie wartości, ma na celu uświadomienie pasażerom, że kultura osobista, uprzejmość oraz przestrzeganie zasad stanowią fundament bezpiecznego i komfortowego podróżowania, zarówno z perspektywy podróżnych, jak i personelu zaangażowanego w obsługę lotniczą.
Działania w ramach kampanii prowadzone będą poprzez reklamy na lotniskach (out-of-home), materiały informacyjne w mediach społecznościowych oraz na stronach internetowych partnerów, a także poprzez komunikaty medialne i działania o charakterze edukacyjnym.
- Szczegóły
Informujemy, że w dniu 16.07.25 r. biuro w Delegaturze Północno-Zachodniej w Gdańsku będzie czynne do godziny 15.00. Przepraszamy za utrudnienia.
- Szczegóły
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany do konsultacji Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej operatora systemu bezzałogowego statku powietrznego.Celem projektowanego aktu jest określenie szczegółowych zasad dotyczących obowiązkowego ubezpieczenia OC dla operatorów dronów, w tym m.in. zakresu ubezpieczenia, sumy gwarancyjnej oraz warunków zawarcia umowy ubezpieczenia.Zainteresowane podmioty mogą zgłaszać uwagi w ramach konsultacji publicznych do 28 lipca 2025 r., również w wersji elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
https://legislacja.gov.pl/projekt/12399803/katalog/13142163#13142163
- Szczegóły
Zgodnie z art. 123 ust. 1a Ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze, przez pokaz lotniczy należy rozumieć loty statków powietrznych organizowane dla publiczności w celu zademonstrowania sprzętu lotniczego lub umiejętności pilotów, które nie są:
wykonywane wyłącznie w ramach szkolenia lub treningu, organizowane wyłącznie w celach handlowych lub zawodowych.Przypominamy o obowiązku spoczywającym na organizatorze pokazów lotniczych, polegającym na zapewnieniu pełnej zgodności wydarzenia z obowiązującymi przepisami prawa lotniczego oraz wymaganiami bezpieczeństwa.
Pokazy lotnicze/ Loty akrobacyjne/ Wnioski/ Opłaty
- Szczegóły
Zapraszamy do lektury najnowszego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
W tym wydaniu prezentujemy cztery wyjątkowe artykuły, w tym dwa wyróżnione podczas Studenckiej Konferencji Lotniczej „Skrzydła Lotnictwa 2025”, zorganizowanej przez Koło Naukowe Bezpieczeństwo i Zarządzanie Lotnictwem Politechniki Poznańskiej w ramach konkursu referatów.
- Szczegóły
W związku z publikacją 23 czerwca 2025 r. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 czerwca 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu (Dz.U. z 2025 r. poz. 804) informujemy, że zmianie uległy wzory wniosków o wydanie / odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu statku powietrznego zgodnego z Aneksem 8 ICAO oraz o wydanie zezwolenia na loty w szczególnych okolicznościach.
Aktualne wzory wniosków dostępne są w zakładce Technika Lotnicza/Ciągła zdatność do lotu
- Szczegóły
W obliczu rosnącej liczby incydentów zakłócania sygnału GNSS w regionie Morza Bałtyckiego, Rada Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), podjęła zdecydowane kroki, wzywając Federację Rosyjską do zaprzestania działań zagrażających bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego. 4 lipca 2025 r. zakończyła się 235. sesja Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), w trakcie której z inicjatywy Polski oraz Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy i Szwecji (przy wsparciu Komisji Europejskiej) przedłożono dokument wskazujący na liczne incydenty związane z zakłócaniem sygnału GNSS w regionie Morza Bałtyckiego oraz północnej i wschodniej Europy. W dokumencie przedstawiono dowody na to, że zakłócenia te pochodzą z terytorium Federacji Rosyjskiej, co stanowi naruszenie międzynarodowego prawa lotniczego i zagraża bezpieczeństwu lotnictwa cywilnego.