Aktualności
- Szczegóły
Urząd Lotnictwa Cywilnego we współpracy z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym zaprosza na Seminarium HELI – wydarzenie dedykowane działalności z wykorzystaniem śmigłowców, które jest planowane w dniach 4-5 czerwca 2025 r. w siedzibie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego przy ul. Księżycowej 5 w Warszawie. Udział w wydarzeniu możliwy będzie zarówno w formie stacjonarnej, jak i online.
Liczba śmigłowców w polskim rejestrze statków powietrznych szybko rośnie, a co za tym idzie rośnie też popyt na szkolenia i obsługę techniczną tej kategorii statków powietrznych. Operacje na śmigłowcach i specyficzne dla nich zagrożenia znajdują się w kręgu zainteresowań regionalnych i krajowych planów bezpieczeństwa (ICAO RASP, EASA EPAS oraz Krajowy Plan Bezpieczeństwa dla Polski). W ramach analizy ryzyka dla państw EASA powstało portfolio, w którym wyodrębniono ponad 200 Problemów Bezpieczeństwa (Safety Issues) na poziomie europejskim, a w pierwszej dwudziestce przekrojowych Problemów Bezpieczeństwa o Podwyższonym Ryzyku (20 higher-risk cross-domain safety issues) znalazło się aż 6 dotyczących portfolia Wiropłaty („Rotorcraft”).
W ramach Seminarium HELI planowane są wystąpienia ekspertów i przedstawicieli branży lotniczej, którzy podzielą się ze słuchaczami swoją wiedzą i doświadczeniem w różnych obszarach działalności związanej z eksploatacją i obsługą śmigłowców tj.:
Operacji na śmigłowcach, Szkolenia na śmigłowcach, Obsługi technicznej śmigłowców, Zarządzania ciągłą zdatnością do lotów śmigłowców, Bezpieczeństwa operacji śmigłowcowych.Liczymy na aktywny udział pilotów, instruktorów, mechaników, inżynierów i innych osób związanych z eksploatacją śmigłowców. Będzie to doskonała okazja do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami, nawiązania współpracy a także omówienia najnowszych rozwiązań oraz pojawiających się wyzwań.
Zachęcamy do rezerwacji terminu (04-05 czerwca 2025 r.) i aktywnego udziału w dyskusjach, które kształtują przyszłość bezpiecznego lotnictwa śmigłowcowego!
Rejestracja na wydarzenie:
Przed wypełnieniem formularza rejestracyjnego prosimy o zapoznanie się z klauzulą informacyjną ULC i LPR dotyczącą przetwarzania danych osobowych w zakresie udziału w seminarium HELI
Udział stacjonarny: rejestracja aktywna do 28 maja 2025 r. (liczba miejsc ograniczona).
REJESTRACJA - UDZIAŁ STACJONARNY
Udział online: rejestracja aktywna do 3 czerwca 2025 r do godz. 23:59.
Uwaga: Organizatorzy nie zapewniają miejsc parkingowych dla uczestników wydarzenia.
Do zobaczenia na Seminarium HELI 2025!
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe
- Szczegóły
24 kwietnia 2025 r. w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyły się wiosenne warsztaty poświęcone organizacji i realizacji pokazów lotniczych w nadchodzącym sezonie.
- Szczegóły
Zachęcamy do lektury najnowszego numeru Biuletynu Bezpieczeństwa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W tym wydaniu znajdą Państwo cztery artykuły rzucające światło na aktualne wyzwania i innowacje w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego. Pierwszy materiał omawia doświadczenia z łączności radiowej pilotów bezzałogowych systemów powietrznych (BSP) z lotnictwem załogowym na lotnisku w Przasnyszu, wskazując na konieczność opracowania standardowej frazeologii dla dronów.
Kolejny artykuł dotyczy analizy incydentu zatrzymania personelu pokładowego Air India w Zurychu w lutym 2025 r. z powodu braku ważnych certyfikatów CMC, podkreślając role tego dokumentu w ułatwieniach granicznych oraz potrzebę wytycznych dotyczących traktowania załóg.
- Trzeci materiał przybliża rozwój Aeromedical Crew Resource Management (ACRM), ukazując, jak zarządzanie czynnikiem ludzkim w operacjach medycznych zwiększa bezpieczeństwo i efektywność pracy zespołowej.
- Czwarty artykuł dostarcza podsumowanie 2024 roku z perspektywy bezpieczeństwa lotniczego w Polsce, prezentując kluczowe statystyki i zmiany w Krajowym Programie Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.
Zapraszamy do lektury.
- Szczegóły
Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zwraca się do branży o podzielenie się swoimi uwagami i pomysłami, aby ulepszyć działania na rzecz promocji bezpieczeństwa dronów oraz nadać im priorytetowy charakter w 2026 roku.Cel konsultacji:EASA opracowała plan dotyczący kluczowych obszarów, które będą promowane w tym roku, oraz wstępne pomysły na kolejne lata. Agencja chce jednak mieć pewność, że jej działania są istotne, skuteczne a przede wszystkim dostosowane do potrzeb sektora dronowego.
Jak możesz się zaangażować?Twoja opinia jest niezwykle cenna! Zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety wielokrotnego wyboru, w której możesz wyrazić swoje zdanie na temat:• najważniejszych tematów związanych z bezpieczeństwem,• wyzwań stojących przed branżą,• docelowych odbiorców działań EASA,• preferowanych formatów komunikacji,• dodatkowych sugestii, które pomogą usprawnić przyszłe inicjatywy.
Wypełnij ankietę już teraz!Kliknij w poniższy link, aby podzielić się swoimi uwagami:Ankieta EASA – Promocja bezpieczeństwa dronów 2025
Termin ostatecznyNie wyznaczono konkretnej daty zakończenia konsultacji, jednak EASA rozpocznie analizę odpowiedzi już na początku sierpnia.
Razem zadbajmy o bezpieczniejsze niebo dla dronów!
- Szczegóły
Na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w zakładce „Zarządzanie Bezpieczeństwem” został opublikowany Załącznik A do Krajowego Planu Bezpieczeństwa 2025 – 2027 (KPB 2025) – „Zestawienie wartości SPIs z podziałem miesięcznym”.
Zestawienie zawiera wartości SPIs (Safety Perfomance Indicators) wyliczone jako średnie z poszczególnych danych przekazanych przez podmioty lotnicze: ADR, ATO, OPS, AHAC i ATM. Dane SPIs są podane w formie wykresów obejmujących okres styczeń 2023 – marzec 2025.Indywidualne wartości SPIs pozyskane od podmiotów lotniczych nie podlegają publikacji zgodnie z pkt. (20) preambuły Rozporządzania Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych.
Więcej informacji na temat SPIs znajdą Państwo na stronie
- Szczegóły
Informujemy, że Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wystąpił do Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) o następujące odstępstwo, które obowiązuje od 7 maja 2025 r. do 6 stycznia 2026 r.:LBSP/SPEC/O/2025-02 - Odstępstwo dotyczące zniesienia maksymalnej masy startowej BSP, zmiany bezpiecznej odległości oraz umożliwienia zrzutu materiału podczas lotu BSP w kategorii otwartej, podkategorii A3W celu skorzystania z niniejszego odstępstwa operator systemu bezzałogowego statku powietrznego zobowiązany jest spełnić wszystkie warunki określone w dokumencie pt. „Wymagania_dla_operatora_SBSP”
- Szczegóły
📌Zapraszamy na drugie spotkanie online – Briefing Dronowy
Chcemy być z Państwem w stałym kontakcie, dlatego już teraz serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Briefing Dronowy, które pozwoli poznać aktualności i plany związane z bezzałogowymi statkami powietrznymi. To wyjątkowa okazja do zdobycia najnowszych informacji i udziału w otwartej dyskusji z Dyrektorem Departamentu Bezzałogowych Statków Powietrznych.Co dla Państwa przygotowaliśmy?
✅ Przegląd najnowszych zmian w przepisach i regulacjach,✅ Aktualne informacje o działaniach i inicjatywach urzędu,✅ Omówienie planów i strategii europejskich organizacji w zakresie BSP,✅ Sesja pytań i odpowiedzi – przestrzeń na rozmowę i wymianę opinii.
Kiedy się spotykamy?
📅 8 maja 2025 r. (czwartek)🕛 12:00–13:00
Nie mogą Państwo uczestniczyć na żywo? Żaden problem! Spotkanie będzie nagrywane, a materiał udostępniony wszystkim zainteresowanym.Dołącz do nas i bądź na bieżąco z kluczowymi informacjami ze świata BSP!Serdecznie zapraszamy!
👉 Link do wydarzenia: https://tinyurl.com/av37xvhs
- Szczegóły
w związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi ważności scenariuszy krajowych (NSTS), uprzejmie informujemy:
Kompetencje NSTS ważne są w nieprzekraczalnym terminie do 31 grudnia 2025 r; Przepisy UE nie przewidują przedłużenia/kontynuacji scenariuszy krajowych NSTS; Scenariusze krajowe nie zostaną automatycznie skonwertowane do scenariuszy standardowych STS; Loty zgodne ze scenariuszami krajowymi można wykonywać jedynie z ważnym oświadczeniem o operacji; Oświadczenia NSTS można było składać do końca 2023 r.; Piloci którzy uzyskali kompetencje NSTS przed końcem 2023 r., mają możliwość podejścia do szkolenia/egzaminu uzupełniającego w systemie KSID. Po jego ukończeniu uzyskują certyfikat wiedzy teoretycznej. Do uzyskania kompetencji STS konieczne jest dodatkowe ukończenie szkolenia praktycznego u jednego z operatorów szkolących.
- Szczegóły
Informujemy o problemie technicznym, dotyczącym osobistych nadajników sygnału niebezpieczeństwa McMurdo FastFind RETURN LINK (artykuł numer 1002384). W określonych przypadkach, po aktywacji, urządzenie może nie działać prawidłowo.
W związku z tym, producent, firma McMurdo uruchomiła dobrowolny program przeglądu nadajnika PLB. Modele objęte programem można zidentyfikować na podstawie numeru seryjnego lub 15-cyfrowego kodu HEX ID PLB.
Aby skorzystać z bezpłatnego przeglądu, użytkownicy powinni zarejestrować się na stronie Beacon Service – Seas Of Solutions: https://www.seasofsolutions.com/contact-us/beacon-service/.
Po dokonaniu rejestracji, zespół wsparcia McMurdo Ltd. skontaktuje się z właścicielem urządzenia i pokieruje go do odpowiedniego przedstawiciela lub autoryzowanego sprzedawcy w celu przeprowadzenia przeglądu.
- Szczegóły
Informujemy, że zgodnie z Zarządzeniem Nr 6 Prezesa Rady Ministrów z 27 lutego 2025 r., 2 maja 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy dla pracowników urzędów administracji rządowej z tytułu Święta Narodowego Trzeciego Maja przypadającego w sobotę 3 maja 2025 r. W tym dniu urząd będzie nieczynny.