Bezpieczne, czyste i konkurencyjne lotnictwo europejskie – pod tym hasłem stolica Małopolski na dwa dni stała się także lotniczą stolicą Europy. Wypracowanie wspólnej wizji rozwoju europejskiego sektora lotniczego, która sprosta wyzwaniom klimatycznym, technologicznym i geopolitycznym, a jednocześnie zachowa konkurencyjność i bezpieczeństwo przestrzeni powietrznej to główny cel Szczytu Lotniczego w Krakowie. Dwudniowe wydarzenie, zorganizowane w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Ministerstwo Infrastruktury było areną dyskusji polityków i ekspertów.
W dniach 29-30 maja 2025 r. Kraków zgromadził delegacje najważniejszych unijnych instytucji nadzorujących lotnictwo: Komisji Europejskiej, Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), Europejskiej Organizacji ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol), a także szefów instytucji nadzorujących lotnictwo cywilne w państwach członkowskich UE oraz w krajach partnerskich. Obecni byli również członkowie Parlamentu Europejskiego, reprezentanci polskich i zagranicznych portów i linii lotniczych, organizacji branżowych, przemysłu oraz instytutów badawczych.
– W dobie tak intensywnego rozwoju transportu lotniczego dajemy wyraźny impuls do dyskusji o przyszłości tego sektora w Europie. Wraz z partnerami z całej Unii Europejskiej jasno wyrażamy nasz priorytet - stworzenie nowoczesnego, konkurencyjnego i bezpiecznego lotnictwa, z myślą o przyszłych pokoleniach i silnej europejskiej gospodarce – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jednym z działań jakie polska prezydencja w Radzie UE podjęła w kluczowym dla całej Unii Europejskiej obszarze lotnictwa było wznowienie po 10 latach prac nad nowym kształtem rozporządzenia ws. praw pasażerów. Jego głównym celem jest uporządkowanie zasad odpowiedzialności przewoźników lotniczych oraz praw przysługującym z tego tytułu pasażerom.
Wydarzenie było okazją, by zaprezentować potencjał polskiego sektora lotniczego, zarówno w zakresie infrastruktury, jak i innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które mogą odgrywać istotną rolę w transformacji europejskiego nieba.
- Promujemy kluczowe polskie projekty, takie jak Centralny Port Komunikacyjny, które mogą stać się symbolem zrównoważonego rozwoju lotnictwa w regionie i całej Unii Europejskiej – dodał minister Dariusz Klimczak.
Czyste niebo i konkurencyjne lotnictwo
Pierwszego dnia szczytu w Krakowie debata skoncentrowała się wokół kluczowego pytania: jak sprawić, by europejskie lotnictwo było bardziej ekologiczne, nie tracąc przy tym konkurencyjności wobec przewoźników z innych kontynentów? Uczestnicy analizowali, jak połączyć działania na rzecz ograniczenia emisji CO2 i innych substancji zanieczyszczających, m.in. poprzez zwiększenie produkcji i stosowania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), inwestycje w nowe technologie i cyfryzację, a jednocześnie utrzymać przystępne ceny biletów i silną pozycję europejskich linii na rynku globalnym.
Bezpieczeństwo i odbudowa
Drugi dzień spotkania zdominowała dyskusja dotycząca znaczenia lotnictwa i infrastruktury lotniczej dla bezpieczeństwa Europy, zarówno w czasie pokoju, jak i w obliczu zagrożeń. Istotna w tej debacie była m.in. rola regionalnych portów lotniczych jako elementów infrastruktury krytycznej - kluczowej dla bezpieczeństwa państwa oraz służącej zapewnieniu sprawnego funkcjonowania administracji publicznej, instytucji i przedsiębiorców. Uczestnicy Szczytu poruszyli też inny ważny, aktualny temat czyli perspektywę odbudowy cywilnego lotnictwa w Ukrainie – w zakresie przywrócenia połączeń, odbudowy lotnisk i systemów zarządzania ruchem lotniczym.
Partnerami szczytu byli Kraków Airport, Polskie Linie Lotnicze LOT, LS Airport Services, Orlen, Polskie Porty Lotnicze S.A., Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Centralny Port Komunikacyjny oraz Związek Regionalnych Portów Lotniczych.