Główna nawigacja Treść Narzędzia dostępności

4 kwietnia Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wydał certyfikat dla ultralekkiego samolotu KR-030-600 „TOPAZ”, po spełnieniu wymagań technicznych określonych w dokumencie „UL-2 – Część I – Wymagania zdatności do lotu dla statków powietrznych UL – Ultralekkie statki powietrzne sterowane aerodynamicznie”.

Jest to pierwszy tego rodzaju certyfikat na podstawie przyjętej przez Polskę decyzji tzw. „OPT-OUT 600 kg”, który został wydany po 1 roku i 3 miesiącach certyfikacji - znacznie szybciej niż średni czas trwania podobnych procesów certyfikacyjnych w Polsce i Europie, który wynosi około 3 lat.

Wcześniej samolot ten był certyfikowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w kategorii do 450 kg maksymalnej masy startowej, a proces certyfikacji trwał 3 lata.

Ostateczne dokumenty, które potwierdziły zgodność samolotu z wymaganiami technicznymi, zostały dostarczone do ULC w marcu 2025 roku, co umożliwiło wydanie certyfikatu 4 kwietnia.

Certyfikacja to skomplikowany proces, którego nadrzędnym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa. Inspektorzy muszą upewnić się, że samolot spełnia wszystkie normy, a cały proces nie może być przyspieszony kosztem jakości.

Certyfikacja obejmuje między innymi:

  • przygotowanie i złożenie dokumentacji projektu typu (obejmującej m.in. obliczenia dotyczące wytrzymałości konstrukcji oraz osiągów),
  • opracowanie programów prób naziemnych i w locie,
  • przeprowadzenie wymaganych prób oraz sporządzenie stosownych sprawozdań,
  • opracowanie instrukcji użytkowania w locie oraz instrukcji obsługi technicznej.

Czas trwania certyfikacji zależy przede wszystkim od zaangażowania wnioskodawcy oraz wyników przeprowadzonych prób, m.in. wytrzymałościowych i w locie. W toku prac certyfikacyjnych stwierdzono m.in. konieczność wzmocnienia jednego z głównych elementów konstrukcyjnych samolotu. Ostateczne sprawozdania z prób zostały dostarczone do zespołu certyfikującego w marcu 2025 r. Po weryfikacji całej dokumentacji i spełnieniu wszystkich wymagań, Prezes ULC wydał certyfikat.

Certyfikat typu został oficjalni przekazany Panu Henrykowi Słowikowi, reprezentującemu firmę P.P.H.U „EKOLOT”.

Podczas spotkania omówiono m.in.  plany dalszego rozwoju samolotu „Topaz”, w tym dotyczące zatwierdzania nowych modeli silników.