Program SESAR stanowi technologiczny filar Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Jego celem jest stworzenie systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji, który będzie odpowiadał przyszłym potrzebom lotnictwa, zgodnie z prognozami zawartymi w raporcie Flight Path 2050 oraz Białej Księdze Transportu.
Głównym założeniem programu SESAR jest więc opracowanie procedur i technologii ATM, które umożliwią poprawę efektywności i zwiększenie przepustowości systemu ATM, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa, redukcji kosztów oraz ograniczeniu wpływu transportu lotniczego na środowisko naturalne.
Program SESAR obecnie jest w fazie opracowywania (development phase) zarządzanej przez Wspólne Przedsięwzięcie SESAR (SESAR Joint Undertaking). W 2014 roku wejdzie w kolejną fazę realizacji – fazę wdrożenia, która będzie wymagała inwestycji na poziomie 30 miliardów Euro. Na wniosek Rady, Komisja Europejska opracowuje strukturę zarządzania oraz system finansowania fazy wdrożenia programu SESAR.
Podczas spotkania w Brukseli, uczestnicy, reprezentujący podmioty branży lotniczej z państw członkowskich UE (krajowe władze nadzorujące, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, linie lotnicze, przemysł lotniczy, międzynarodowe organizacje lotnicze, partnerów społecznych) zostali zapoznani z założeniami dokumentu opracowanego przez KE na temat zarządzania i finansowania fazy wdrożenia programu SESAR.
Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronach:
http://ec.europa.eu/transport/air/sesar
http://sesarju.eu
http://eurocontrol.int/sesar