Aktualności / Drony
- Szczegóły
W związku z dużą liczbą złożonych oświadczeń o operacji zgodnej z Krajowym Scenariuszem Standardowym (N)STS (ponad 14 tysięcy), informujemy, że zatwierdzenie w profilu operatora trwa dłużej niż 30 dni.
Jednocześnie potwierdzamym, że wszystkie oświadczenia, które zostały złożone do 31 grudnia 2023 r. zostaną zatwierdzone.
Prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość.
- Szczegóły
Informujemy, że Agencja Unii Europejskiej Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) przygotowała pierwszą ankietę skierowaną do producentów bezzałogowych systemów powietrznych (UAS) (dronów i zestawów). Ankieta oceni istniejące trendy i przyszły rozwój dziedziny dronów na rynku cywilnym UE. Informacje te zostaną wykorzystane do wsparcia przyszłego rozwoju dokumentów regulacyjnych dotyczących bezzałogowych systemów powietrznych.
- Szczegóły
Informujemy, że na stronie Urzędu Lotnictwa Cywilnego została zaktualizowana zakładka dotycząca procedury wydania zezwolenia na operację w kategorii „szczególnej”.Główne zmiany dotyczą udostępnienia nowego formularza SORA oraz wzoru przykładowej instrukcji operacyjnej. Dokumenty te mają na celu wsparcie procesu uzyskania zezwolenia na operację w oparciu o przeprowadzoną ocenę ryzyka operacyjnego metodyką SORA.
- Szczegóły
Od 1 stycznia 2024 r. wejdą w życie pełne wymagania dotyczące operacji dronami w kategorii „otwartej”. Najważniejsze zmiany dotyczą obszarów:
oznaczenia klasy i podkategorie dronów w kategorii otwartej; wymogu w zakresie zdalnej identyfikacji; sposobu, jak obsługiwać drona bez nadanej klasy w kategorii otwartej po 1 stycznia 2024 r..Szczegółowe wymagania znajdują się na stronie EASA pod linkiem:https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/drone-open-category-applicable-requirements-fly-1st-january
- Szczegóły
11 grudnia 2023 r. Agencja Unii Europejskiej Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) uruchomiła Centrum Innowacyjnej Mobilności Powietrznej (IAM) - cyfrową przestrzeń wymiany informacji na temat taksówek powietrznych i dronów. Pierwsza wersja nowej platformy skupia wszystkich uczestników systemu europejskiego, w tym miasta, regiony, władze krajowe, UE, operatorów i producentów SBSP a jej zadaniem jest ułatwienie bezpiecznego, wydajnego i zrównoważonego wdrażania usług taksówek powietrznych i dronów. Użytkownicy IAM mają dostęp do bazy rzetelnych informacji i danych, którymi mogą się dzielić.
Szczegółowe informacje na temat działania platformy można znaleźć na stronie internetowej EASA w nowej zakładce „Drony i mobilność lotnicza”.
Projekt jest finansowany przez Komisję Europejską i Parlament Europejski i stanowi sztandarowe działanie nr 7 Komisji Europejskiej dotyczące dronów 2.0., mające na celu stworzenie inteligentnego i zrównoważonego rynku dronów w UE.Więcej informacji: https://www.easa.europa.eu/en/newsroom-and-events/press-releases/easa-launches-first-version-digital-information-platform-drones
- Szczegóły
Przypominamy, że wykonywanie lotów według zasad NSTS wymaga złożenia przez operatora SBSP oświadczenia 2N.
- Szczegóły
Informujemy, że Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) opublikowała projekt wytycznych dotyczących obliczania obszaru krytycznego dla BSP dostęp pod tym linkiem.Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do zapoznania się z treścią dokumentu oraz zgłaszanie komentarzy za pośrednictwem narzędzia EASA do zgłaszania uwag do 20 listopada 2023 r.
- Szczegóły
Informujemy, że ważność kompetencji pilotów uprawniających do wykonywania operacji zgodnie z krajowymi scenariuszami (NSTS) została automatycznie przedłużona do 31 grudnia 2025 r.Przypominamy także, że aby wykonywać operacje zgodnie z krajowymi scenariuszami należy złożyć oświadczenie NSTS. Można to zrobić najpóźniej do 31 grudnia 2023 r.
Szczegółowe informacje znajdują się tutaj.
- Szczegóły
Na stołecznych przystankach będzie można zobaczyć plakaty informujące o obowiązkach pilota drona. Akcja jest skierowana przede wszystkim do osób, które zaczynają swoją przygodę z bezzałogowcami i potrwa do końca sierpnia.
- Szczegóły
Urząd Lotnictwa Cywilnego przygotował ulotkę oraz plakat, które w prosty sposób opisują co musi, a czego nie może robić pilot drona. Przypominamy także, że dron jest statkiem powietrznym i podlega przepisom prawa lotniczego, za których złamanie grożą konsekwencje karne. Serdecznie zachęcamy do publikacji oraz udostępniania naszych materiałów graficznych. Apel kierujemy przede wszystkim do dystrybutorów i producentów dronów.