02.11.2017 Aktualizacja: 29.12.2017

Podsumowanie Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym

W dniach 26-27 października 2017 r. na Uczelni Łazarskiego w Warszawie odbyła się organizowana przez Urząd Lotnictwa Cywilnego kolejna już edycja Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym.


Dwudniowe wydarzenie poświęcone było zarobkowemu przewozowi lotniczemu (CAT) oraz lotnictwu ogólnemu (GA). Lotnictwo cywilne oraz jego przyszłość w zakresie bezpieczeństwa w obliczu aktualnych zagrożeń, w tym zagrożeń ze strony cyberataków na infrastrukturę lotniczą to założenia, o których mówił viceprezes ds. Standardów Lotniczych Pan Michał Witkowski. Wspominał również o perpektywie podwojenia ruchu lotniczego w ciągu kilku najbliższych lat, co może się wiązać z kryzysem infrastruktury lotniczej.


Zgromadzonych przywitał Pan Prezes Piotr Samson dziękując za bardzo liczne przybycie gościom oraz władzom Uczelni Łazarskiego za współpracę, dzięki której kolejny raz konferencja mogła odbyć w tym miejscu. Zwrócił uwagę na to, że kwestie związane z bezpieczeństwem są integralną i niezbędną częścią każdej działalności lotniczej. Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych, Pan Michał Witkowski podkreślił, że konferencja ma nowy charakter otwarty na środowisko i dialog.


Konferencja rozpoczęła się od podpisania Deklaracji Bezpieczeństwa JUST CULTURE.W parafowaniu Deklaracji wzięli udział m. in. przedstawiciele Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, Urzędu Transportu Kolejowego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Instytutu Lotnictwa, przewoźników i portów lotniczych, organizacji obsługowych, aeroklubów. Biorąc pod uwagę dynamicznie rozwijający się rynek lotniczy ważne jest wdrażanie w życie priorytetów zawartych w deklaracji, która mówi o sprawiedliwym traktowaniu. Wydawane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego certyfikaty są potwierdzeniem podpisania dokumentu oraz zobowiązaniem do wdrażania kultury sprawiedliwego traktowania.  


Konferencja była również okazją do przekazania informacji o nowych trendach i zjawiskach  w lotnictwie. Mówiły o tym m. in. wykłady dotyczące bezzałogowych statków powietrznych, inteligentnych systemów nadzoru przestrzeni powietrznej, digitalizacji procesów analitycznych, a także te dotyczące lotniczego transgresjonizmu.

Podczas konferencji przedstawiono również obszerną prezentację dotyczącą pokazów lotniczych wraz analizą  i oceną minionego sezonu 2017. Panowie Dariusz Sarnociński oraz Tadeusz Grono zwrócili szczególną uwagę na nieprawidłowości, które pojawiły się podczas pokazów w mijającym roku oraz wskazali na rolę gwarancji bezpieczeństwa wszystkich uczestników podczas imprez masowych.
Prelegentami byli nie tylko przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ale również Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych oraz organizacji lotniczych przekazujących swoje najlepsze doświadczenia, dane, analizy i oczywiście praktyki.


Na zakończenie Konferencji Pan Prezes Michał Witkowski podkreślił, że najważniejszym jest to, aby bezpieczeństwo oparte było na wnioskach z praktycznych doświadczeń zachęcając do dzielenia się nimi ze środowiskiem lotniczym.

Przy okazji konferencji ULC wydał „Biuletyn Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym” – po raz pierwszy w zmodyfikowanej formie. Biuletyn ma być wydawany kwartalnie i stanowić platformę wymiany doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy Urzędem Lotnictwa Cywilnego a środowiskiem lotniczym. Zachęcamy Państwa do przesyłania propozycji tematów do poruszenia w Biuletynie pod adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Poniżej znajdziecie Państwo prezentacje z konferencji oraz Biuletyn Bezpieczeństwa.

pdfBiuletyn - pobierz plik3.67 MB

 

DSC 7257

 

DSC 7303

 

DSC 7345

 

Poniżej znajdziecie Państwo prezentacje z konferencji:

pdf01_Analiza_statystyczna_zdarzen_w_CAT_i_GA_Andrzej_Lewandowski

pdf02_Lotniczy_transgresjonizm_czyli_o_przekraczaniu_granic_w_lotnictwie_S. Kubiak_i_P.Korzec

pdf03_Lotniskowa_sluzba_informacji_powietrznej_w_kontekscie_bezpieczenstwa_lotnictwa_ogolnego_A.Kosmala

pdf04_Swiadomosc_wykonywania_operacji_lotniczych_Edward_Sokol

pdf05_Pokazy_lotnicze_Sezon_2017_przeglad_ocena_wyniki_Dariusz_Sarnocinski

pdf06_Techniczne_uzupelnienie_procedur_bezpieczenstwa_-_inteligentne_systemy_Anita_Linka

pdf07_Zarzadzanie_zagrozeniami_srodowiskowymi_Michal_Skakuj

pdf08_Zagrozenia_w_procesie_usuwania_unieruchomionych_Marian_Slawinski

pdf09_Raportowanie_analiza_i_dzialania_nastepcze_Piotr_Kaczmarczyk

pdf10_Monitorowanie_parametrow_lotu_w_lotnictwie_ogolnym_Renata_Niedziela_i_Lukasz_Puzio

pdf11_Bezpieczenstwo_w_polu_ruchu_naziemnego_lotniska__pojazdy_ludzie_FOD_LVP_Pawel_Zielinski

pdf12_SMS_w_praktyce_lotniska_w_Mielcu_Lukasz_Kalinka

pdf13_Digitalizacja_procesow_analitycznych_w_obszarze_zarzadzania_ryzykiem_Michal_Jablonski

pdf14_Inspekcje_SPOT_oraz_RAMP_Marcin_Perkowski

pdf15_Analiza_stanu_bezpieczenstwa_w_ATO_Krzysztof_Milkowski

pdf16_Zalozenia_certyfikacji_biezacego_nadzoru_CNO_Anna_Wozniak

pdf17_Analiza_profilu_ryzyka_jako_element_planowania_programu_nadzoru_H. Dzido

pdf18_Realizacja_programu_nadzoru_Jerzy_Adamski

 

 

UWAGA! Serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to)»