Koncesja na wykonywanie przewozu lotniczego

Drukuj

Podstawa prawna

Ogólne warunki
Wniosek
Wykaz dokumentów do wniosku
Opłata lotnicza
Kontakt



Podstawa prawna

·     

Ogólne warunki

Uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego, tj. w zakresie wykonywania lotów, w których przewozi się pasażerów, ładunki lub pocztę za wynagrodzeniem lub w ramach najmu.
Z obowiązku uzyskania koncesji zwolnione jest wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie:

Koncesja udzielana jest na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Przedsiębiorca zamierzający wykonywać działalność gospodarczą w zakresie przewozów lotniczych (za wyjątkiem dwóch ww. kategorii lotów wyłączonych z obowiązku uzyskania koncesji) składa do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego wniosek o udzielenie koncesji.
Zgodnie z art. 4 rozporządzenia nr 1008/2008, główne miejsce działalności przedsiębiorcy ubiegającego się o wydanie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego musi znajdować się w tym państwie członkowskim UE, którego organ wydaje koncesję, a wykonywanie przewozów lotniczych oddzielnie lub w połączeniu z każdą inną działalnością handlową przy użyciu statku powietrznego lub z naprawą i konserwacją statków powietrznych, powinno stanowić jego podstawową działalność gospodarczą.

UWAGA!

Mając na uwadze, że:

należy stwierdzić, iż przedsiębiorca działający w formie spółki jawnej, spółki partnerskiej, spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej nie jest uprawniony do uzyskania koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego.

Wniosek

W celu złożenia wniosku o udzielenie koncesji należy wypełnić formularz informacji określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia MIR.
docRozorzadzenie-MIR-05082015wspr-zal-1.doc81.5 KB

Wniosek (formularz) należy podpisać zgodnie z zasadami reprezentacji przedsiębiorcy wnioskodawcy.

Do wniosku należy załączyć wszystkie informacje i dokumenty określone poniżej.

Wykaz dokumentów w postępowaniu o przyznanie koncesji

I. Do wniosku o wydanie koncesji na wykonywanie regularnych/nieregularnych przewozów lotniczych przy użyciu statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej oraz liczby miejsc pasażerskich, przedsiębiorca powinien dołączyć następujące informacje i dokumenty:

1. dokumenty określające status prawny wnioskodawcy:

2. dokument potwierdzający dysponowanie przez wnioskodawcę co najmniej jednym zarejestrowanym na terytorium Unii Europejskiej statkiem powietrznym, którego jest właścicielem, lub który użytkuje na podstawie umowy leasingu bez załogi, o której mowa w art. 2 pkt 24 rozporządzenia nr 1008/2008;

3. dokumenty potwierdzające spełnianie wymogu dobrej reputacji przez członków zarządu oraz prokurentów – w przypadku osób prawnych albo przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – w przypadku osób fizycznych:

4. kopię dokumentu potwierdzającego objęcie wnioskodawcy ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w zakresie przewozu lotniczego. Dokument ten powinien być zgodny z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 785/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 285/2010 z dnia 6 kwietnia 2010 r. oraz z wymogami art. 11 rozporządzenia nr 1008/2008;

5. oświadczenie wnioskodawcy, że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości oraz że nie znajduje się on w stanie likwidacji;

6. dowód uiszczenia opłaty lotniczej, o której mowa w art. 26a ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo lotnicze;

7. plan gospodarczy**;

8. dokumenty wskazujące na posiadanie przez przedsiębiorcę możliwości finansowania działalności objętej wnioskiem o koncesję:

9. dowód uiszczenia opłaty skarbowej –w sytuacjach przewidzianych przez ustawę o opłacie skarbowej; w szczególności w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii (zwolnione z opłaty skarbowej jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii poświadczonej notarialnie lub przez uprawniony organ - upoważniające do odbioru dokumentów).

**
Plan gospodarczy powinien obejmować okres przynajmniej pierwszych 3 lat prowadzenia operacji. Powinien on zawierać szczegółowy opis planowanej działalności handlowej przewoźnika lotniczego w danym okresie, uwzględniający spodziewany rozwój rynku i planowane inwestycje, w tym skutki finansowe i gospodarcze tej działalności.
Plan gospodarczy powinien zawierać w szczególności następujące informacje:

Plan gospodarczy musi wykazywać, że przedsiębiorca:
a) może w każdym momencie wypełnić swoje istniejące i potencjalne zobowiązania, ustalone na podstawie realistycznych założeń, przez okres 24 miesięcy od rozpoczęcia prowadzenia operacji; oraz
b) może pokryć koszty stałe i operacyjne ponoszone w związku z prowadzonymi operacjami zgodnie ze swym planem gospodarczym i ustalone na podstawie realistycznych założeń, przez okres 3 miesięcy od daty rozpoczęcia prowadzenia operacji, nie uwzględniając żadnych przychodów z prowadzonych przez niego operacji.

Powyższe dokumenty dołączane do wniosku powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku o udzielenie koncesji.
Ponadto, dokumenty wskazane w pkt 3 powinny być sporządzone nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku.
Przedsiębiorca może przedłożyć kopie ww. dokumentów, z wyjątkiem dokumentów składanych w formie oświadczenia.
Dokumenty sporządzone w języku obcym, z zastrzeżeniem kopii dokumentu potwierdzającego objęcie przedsiębiorcy ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w zakresie przewozu lotniczego, dołącza się wraz z tłumaczeniem na język polski.


Dodatkowo Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia w wyznaczonym terminie dodatkowych danych i dokumentów mogących uprawdopodobnić, że spełni on warunki wykonywania działalności gospodarczej, które będą określone w koncesji lub wynikają z właściwych przepisów.

Ponadto najpóźniej w dniu poprzedzającym wydanie koncesji wnioskodawca zobowiązany jest do posiadania wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikatu AOC będącego decyzją ostateczną.

 

II. Do wniosku o wydanie koncesji na wykonywanie regularnych/nieregularnych przewozów lotniczych przy użyciu statków powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 10 000kg i posiadających mniej niż 20 miejsc pasażerskich, przedsiębiorca powinien dołączyć następujące informacje i dokumenty:

1. dokumenty określające status prawny wnioskodawcy:

2. dokument potwierdzający dysponowanie przez wnioskodawcę co najmniej jednym zarejestrowanym na terytorium Unii Europejskiej statkiem powietrznym, którego jest właścicielem, lub który użytkuje na podstawie umowy leasingu bez załogi, o której mowa w art. 2 pkt 24 rozporządzenia nr 1008/2008;

3. dokumenty potwierdzające spełnianie wymogu dobrej reputacji przez członków zarządu oraz prokurentów – w przypadku osób prawnych albo przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – w przypadku osób fizycznych:

4. kopię dokumentu potwierdzającego objęcie wnioskodawcy ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w zakresie przewozu lotniczego. Dokument ten powinien być zgodny z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 785/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów w zakresie ubezpieczenia w odniesieniu do przewoźników lotniczych i operatorów statków powietrznych zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 285/2010 z dnia 6 kwietnia 2010 r. oraz z wymogami art. 11 rozporządzenia nr 1008/2008;

5. oświadczenie wnioskodawcy, że nie zgłoszono wniosku o ogłoszenie upadłości oraz że nie znajduje się on w stanie likwidacji;

6. dowód uiszczenia opłaty lotniczej, o której mowa w art. 26a ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo lotnicze;

7. dokumenty finansowe:

8. dowód uiszczenia opłaty skarbowej – w sytuacjach przewidzianych przez ustawę o opłacie skarbowej; w szczególności w przypadku złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii (zwolnione z opłaty skarbowej jest złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpisu, wypisu lub kopii poświadczonej notarialnie lub przez uprawniony organ - upoważniające do odbioru dokumentów).

***
Kapitał netto (*z zastrzeżeniem informacji poniżej) to suma kapitału podstawowego, kapitału z aktualizacji wyceny, kapitału zapasowego, kapitałów rezerwowych pomniejszona o należne wpłaty na kapitał podstawowy oraz udziały własne oraz uwzględniająca zachowany wynik lat ubiegłych (zysk wartość dodatnia, strata wartość ujemna) oraz wynik roku bieżącego (zysk wartość dodatnia, strata wartość ujemna), a także odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna). Tym samym kapitał netto jest utożsamiany z kapitałem własny podmiotu.

*Należy przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż od 1 stycznia 2016 r. weszła w życie zmiana ustawy o rachunkowości w zakresie zasady prezentacji udziałów i akcji własnych oraz należnych wpłat na kapitał (fundusz) podstawowy. Tym samym przy wyliczeniu wskaźnika „kapitał netto” należy mieć na uwadze ww. zmianę przepisów prawa. W przypadku gdy sprawozdanie finansowe podmiotu będzie sporządzone z uwzględnieniem ww. nowelizacji, definicja kapitału netto jako utożsamianego z kapitałem własnym będzie następująca:

Kapitał netto to suma kapitału podstawowego, kapitału z aktualizacji wyceny, kapitału zapasowego, kapitałów rezerwowych  uwzględniająca zachowany wynik lat ubiegłych (zysk wartość dodatnia, strata wartość ujemna) oraz wynik roku bieżącego (zysk wartość dodatnia, strata wartość ujemna), a także odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna).

Jednocześnie informujemy, że powyższe wytyczne w zakresie rozumienia terminu "kapitał netto" stanowią pogląd Urzędu na treść obowiązującego prawa i należy je traktować jako dobre praktyki.  Wytyczne te nie wiążą Prezesa Urzędu w postępowaniach administracyjnych oraz ewentualnych postępowaniach sądowych.

Powyższe dokumenty dołączane do wniosku powinny zawierać dane aktualne na dzień złożenia wniosku.
Ponadto, dokumenty wskazane w pkt 3 powinny być sporządzone nie wcześniej niż 3 miesiące przed złożeniem wniosku.
Przedsiębiorca może przedłożyć kopie ww. dokumentów, z wyjątkiem dokumentów składanych w formie oświadczenia.
Dokumenty sporządzone w języku obcym, z zastrzeżeniem kopii dokumentu potwierdzającego objęcie przedsiębiorcy ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w zakresie przewozu lotniczego, dołącza się wraz z tłumaczeniem na język polski.

Dodatkowo Prezes Urzędu może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia w wyznaczonym terminie dodatkowych danych i dokumentów mogących uprawdopodobnić, że spełni on warunki wykonywania działalności gospodarczej, które będą określone w koncesji lub wynikają z właściwych przepisów.

Wymienione w niniejszym punkcie dokumenty mają również zastosowanie w odniesieniu do wnioskodawców, których planowany obrót przekracza 3 miliony EUR rocznie zamierzających wykonywać przewozy regularne.

Ponadto najpóźniej w dniu poprzedzającym wydanie koncesji wnioskodawca zobowiązany jest do posiadania wydanego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikatu AOC będącego decyzją ostateczną.

 

Opłata lotnicza

Zgodnie z art. 26e ust. 1 ustawy Prawo lotnicze opłatę lotniczą za czynności urzędowe, o których mowa w art. 26a ust. 1 pkt 1, 4 i 5, wnosi się z chwilą złożenia wniosku o dokonanie danej czynności urzędowej. W związku z powyższym, wraz z złożeniem wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji niezbędne jest uiszczenie opłaty lotniczej w wysokości zgodnej z załącznikiem nr 6 do ustawy Prawo lotnicze, zrewaloryzowanej na podstawie art. 26a ust. 4 ustawy w drodze obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski” z dnia 15 lutego 2016, Poz. 154. Zgodnie z załącznikiem nr 6 do ustawy Prawo lotnicze, po ww. rewaloryzacji, opłaty lotnicze w zakresie koncesji kształtują się następująco:

W zakresie koncesji na przewóz lotniczy: 

 W zakresie koncesji na przewóz lotniczy:
1) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich  6.278
2) przyznanie uprawnień do wykonywania regularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbie miejsc pasażerskich poniżej 20  4.186 
3) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych bez ograniczenia maksymalnej masy startowej (MTOM) i liczby miejsc pasażerskich  5.232
4) przyznanie uprawnień do wykonywania nieregularnego przewozu z wykorzystaniem statków powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 000 kg lub liczbę miejsc pasażerskich poniżej 20  2.093
5) zmiana koncesji 10% wynikającej z uprawnień stawki lub sumy stawek określonych w pkt 1-4

W tytule opłaty prosimy o wskazanie na Tabelę 1, Część 1 i krótki opis słowny informujący, jakiej czynności organu dotyczy opłata.

Procedura

Przyznanie koncesji
Jak wskazano powyżej, czynności w sprawie udzielenia koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego podejmowane są na wniosek zainteresowanego przedsiębiorcy. Podpisany zgodnie z zasadami reprezentacji przedsiębiorcy wniosek wraz ze wszystkimi wymaganymi informacjami i dokumentami (wykaz dokumentów patrz wyżej: Wykaz dokumentów w postępowaniu o przyznanie koncesji) należy dostarczyć do siedziby Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Dokumentację można złożyć: - osobiście – w Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Lotnictwa Cywilnego, lub - listownie – na adres Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ul. Marcina Flisa 2, 02-247 Warszawa.  Bieg terminów wyznaczonych prawem na rozpatrzenie wniosku o wydanie koncesji liczony jest od dnia doręczenia wniosku o wydanie koncesji. Zgodnie z art. 10 rozporządzenia 1008/2008 decyzje w sprawie złożonego wniosku podejmowane są  jak najszybciej, jednak nie później niż w terminie trzech miesięcy po przekazaniu wszelkich niezbędnych informacji, biorąc pod uwagę wszystkie dostępne dowody. W przypadku stwierdzenia braków w złożonej dokumentacji o charakterze formalnym wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do usunięcia tych braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania (zgodnie a art. 64 § 2 KPA). W przypadku gdy w ramach weryfikacji materialnej dokumentów wystąpią wątpliwości bądź konieczność uzupełnienia dokumentacji wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do wyjaśnienia lub uzupełnienia dokumentów (zgodnie z art. 50 KPA).
Koncesja wydawana jest w formie decyzji administracyjnej, po uprzednim spełnieniu przez wnioskodawcę wszystkich wymogów przepisów prawa.
W koncesji określa się:
1) osobę koncesjonariusza i jego siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby fizycznej;
2) strukturę kapitałową spółki koncesjonariusza, o ile działa on w takiej formie prawnej;
3) rodzaj, zakres i przedmiot działalności objętej koncesją;
4) obszar działalności,
5) szczególne warunki wykonywania działalności.

Niespełnienie wszystkich wymogów niezbędnych do uzyskania koncesji skutkować będzie wydaniem decyzji w sprawie odmowy wydania koncesji. Od decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego odwołanie nie przysługuje, jednak strona może zwrócić się do Prezesa Urzędu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

 Zawieszenie i cofnięcie koncesji

Koncesja jest ważna tak długo jak długo przewoźnik spełnia wymogi do jej utrzymania. W każdym przypadku (niezależnie od źródła pozyskania informacji), w którym zachodzi podejrzenie że przewoźnik nie spełnia wymogów do utrzymania ważności koncesji, podjęte będą czynności mające na celu zweryfikowanie tego podejrzenia. Jeżeli dokonana analiza potwierdza, że przewoźnik nie spełnia któregoś z warunków do utrzymania koncesji, to wszczynane jest postępowanie administracyjne w sprawie cofnięcia lub w stosownych wypadkach zawieszenia posiadanej przez tego przewoźnika koncesji. Ewentualne zawieszenie lub cofnięcie posiadanej koncesji dokonywane jest w ramach trybu przewidzianego w KPA. W przypadku wystąpienia przesłanki inicjującej omawiane postępowanie przewoźnik zawiadamiany jest pisemnie o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zawieszenia lub cofnięcia posiadanej koncesji. Po zgromadzeniu materiału dowodowego w sprawie przewoźnik zostanie o tym fakcie zawiadomiony, jak również wyznaczony zostanie termin na złożenie dodatkowych wyjaśnień, wniosków oraz wypowiedzenie się w sprawie zebranego materiału dowodowego, a także zgłoszonych żądań. W przypadku, gdy przeprowadzone postepowanie potwierdzi, że wymogi do uzyskania koncesji nie są spełnione, zostanie wydana decyzja administracyjna w sprawie zawieszenia lub cofnięcia koncesji.

Oprócz generalnej przesłanki niedopełnienia wszystkich wymogów do utrzymania ważności koncesji przepisy szczególne przewidują również zawieszenie lub cofnięcie koncesji w przypadku:
• niedopełnienia obowiązku przedłożenia aktualnego dokumentu potwierdzającego objęcie przewoźnika ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w wyznaczonym terminie (zgodnie z art. 171a ust. 3 i 4 ustawy Prawo lotnicze), • istotnych wątpliwości co do spełniania przez przewoźnika warunków finansowych rozdziału II rozporządzenia 1008/2008 (zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia 1008/2008),
• zawieszenia lub cofnięcia certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) (zgodnie z art. 9 ust. 5 rozporządzenia 1008/2008);
• świadomego lub z powodu zaniedbania dostarczenia Prezesowi Urzędu informacji, których istotne szczegóły są niezgodne z prawdą (zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia 1008/2008).

Ponadto, aktualny stan prawny przewiduje możliwość fakultatywnego podjęcia czynności w sprawie  zawieszenia lub cofnięcia koncesji – np. w przypadku nieprzedłożenia w wyznaczonym terminie sprawozdania finansowego poddanego badaniu biegłego rewidenta (art. 9 ust. 3 rozporządzenia 1008/2008) lub niespełniania wymogu dobrej reputacji (art. 9 ust. 6 rozporządzenia 1008/2008).

Podobnie jak w przypadku decyzji o udzieleniu/odmowie udzielenia koncesji, od decyzji w sprawie cofnięcia lub zawieszenia koncesji odwołanie nie przysługuje, jednak strona może zwrócić się do Prezesa Urzędu, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

 Koncesja tymczasowa

Koncesja tymczasowa może być wydana przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego – w drodze decyzji administracyjnej – po uprzednim zawieszeniu ważności koncesji na czas ważności koncesji tymczasowej. Koncesja tymczasowa jest wydawana na okres do 12 miesięcy.

Warunkiem wydania koncesji tymczasowej jest:
• brak  zagrożenia bezpieczeństwa,
• odzwierciedlenie w tymczasowej koncesji, w stosownych przypadkach, wszelkich zmian w certyfikacie AOC,

• występowanie realnej perspektywy odbudowy sytuacji finansowej w okresie obowiązywania koncesji tymczasowej. W celu potwierdzenia ostatniego z ww. warunków przewoźnik lotniczy przedstawia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego program naprawczy potwierdzający realną perspektywę poprawy sytuacji finansowej przewoźnika w okresie obowiązywania koncesji tymczasowej.

Po upływie ważności koncesji tymczasowej Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego bez zbędnej zwłoki stwierdza wygaśnięcie decyzji o zawieszeniu koncesji.

Kontakt

Komórka prowadząca:
Departament Rynku Transportu Lotniczego
Wydział Lotniczej Działalności Gospodarczej (LER-1)
tel. +48 22 520 72 50/51
fax: +48 22 520 73 49

ler@ulc.gov.pl